Göteborg växer, fler söker sig till hela regionen

För att möta de krav som uppstår när fler människor samlas behöver centralstationsområdet utvecklas, kapaciteten stärkas och den förväntade ökningen av resenärer tas om hand. Därför utvecklar Jernhusen Centralstaden Göteborg.  Stora infrastruktursatsningar skapar nya förutsättningar att utveckla området runt Göteborgs Centralstation till en levande mötesplats för hela regionen. Trafikverkets prognoser visar att både de regionala och långväga tågresorna till och från Göteborg väntas öka kraftigt fram till 2040. Det senaste decenniet har tillväxttakten i Göteborgsregionen varit nästan dubbelt så stark jämfört med riket och i särklass snabbast av storstadsregionerna.

decorative image
Människor på väg

Jernhusens bidrag i en stad som växer

Göteborg växer snabbt. Stadsutvecklingen här är den största och mest omfattande i modern tid, enligt Göteborgs Stad. Området runt den befintliga centralstationen är en del i Göteborgs stads ”Vision Älvstaden” - Nordens största stadsutvecklingsprojekt.

Trots att området runt stationen ligger centralt och i bästa kollektivtrafiknära läge är det i dag undanskymt och dåligt utnyttjat. Jernhusen vill ta vara på platsens potential, bidra till att utveckla framtidens Göteborg och ge fler möjlighet att bo, arbeta och leva nära kollektivtrafiken.

Centralstaden Göteborg ska bli en tydlig ingång till staden, en utvecklad entré till kollektivtrafiken och en attraktiv mötespunkt för hela regionen.

Mer om Jernhusens stationsnära stadsutveckling
©Reiulf Ramstad Arkitekter
Nya stationshuset Grand Central - Vy från nordväst. Bild: Reiulf Ramstad Ariktekter

En del av Centralenområdet

Göteborgs stad beskriver Centralenområdet, där Centralstaden ingår, som ett av Göteborgs viktigaste utvecklingsområden. Visionen är att det inom 20 år kan utvecklas med 2 000 nya bostäder, 20 000 nya arbetstillfällen, plats för kultur, grönområden och ett rikt folkliv.

Jernhusens bidrag är att möta kollektivtrafikens kapacitetsutbyggnad och länka samman staden med järnvägens allt större flöden av resenärer.

Målet är att skapa en attraktiv mötesplats i en trygg och levande stadsmiljö som bidrar till att få fler att resa kollektivt. I Västsveriges bästa kollektivtrafikläge, är det är förstås också klokt att utnyttja platsen effektivt med nya arbetsplatser, restauranger, butiker och annat som bidrar till att skapa en plats där du vill stanna kvar.

Läs mer på Göteborg Växer

Göteborgs Stads information om hela Centralenområdet.

Slappna av på tågresan

Genom Västlänken stärks nu kapaciteten för region- och pendeltåg kraftigt och resan blir enklare, snabbare och med färre byten. Centralstaden Göteborg möter de behov som uppstår i samband med det.

Göteborgs Stads visionsskiss. Bild: Göteborgs stad
Visionsskiss Centralenområdet. Bild: Göteborgs Stad

Vad händer i närtid?

Centralstaden Göteborg befinner sig i en expansiv fas. I januari 2024 startade byggnationen av kontorshuset Park Central och det både märks och syns att arbetet är i full gång.

Samtidigt pågår byggnationen av det nya stationshuset Göteborg Grand Central som i juni 2024 inleddes med stomresning och uppförandet av de stora valven.

Angående detaljplanen pågår planeringsarbetet för fullt efter det att en ny detaljplan antogs under våren 2024.

Läs mer om projekten

Kvalitet på pendlingen

Kortad tid för pendlare

Genom Västlänken kommer tågtrafiken till och från Göteborg att utvecklas. I kombination med att övrig kollektivtrafik stärks blir det enklare och snabbare för pendlare att resa i regionen.

Jernhusen vill skapa möjligheter för fler, längre bort från Göteborg, att utnyttja staden till fullo. När Centralstaden är på plats kommer Göteborgs utbud kännas närmare än någonsin.

När länken mellan Göteborg och hela Västra Götaland förstärks blir upptagningsområdet för arbetsgivare större, samtidigt som Göteborgs arbetsmarknad blir tillgänglig för fler.

Det gynnar i sin tur näringslivets utveckling och bidrar till ett attraktivt, växande och hållbart Västsverige.

Studier visar att människor som har nära till kollektivtrafik tenderar att ställa bilen oftare