Gångstråket mellan Centralstationen och Nordstan rustas upp
För många är det första mötet med Göteborg just här – vid Centralstationen och i stråket vidare mot Nordstan. En plats där flöden möts och resor börjar, slutar, pausas eller fortsätter. Nu inleds en gemensam satsning för att rusta upp en av stadens mest använda passager.

En satsning för trygghet och en levande statsmiljö
Göteborgs Stad utvecklar tillsammans med Jernhusen och Nordstan gångstråket och tunneln mellan Centralstationen och Nordstan.
Arbetet startar under hösten 2026 då tunneln rustas upp med ny belysning, färgsättning och restaurerat golv. Under våren 2027 fortsätter utvecklingen av området utanför tunneln, i riktning mot Centralstationen, med målet att skapa en grönare och mer välkomnande entré till centrala Göteborg.
– Det här är en viktig plats och ett viktigt första intryck av Göteborg för många av de resenärer och besökare som kommer från Centralstationen och rör sig vidare mot Nordstan. Genom satsningen förbättrar vi helheten och totalupplevelsen av rörelsen mellan Centralstationen och Nordstan på ett mer sammanhängande sätt. Det känns extra roligt att den här satsningen genomförs eftersom vi redan nu bidrar med liv och aktivitet i paviljongen precis intill, att de omgivande miljöerna utvecklas vidare i samma riktning, säger Michael Dahlgren, regionchef från Jernhusen.
Satsningen är ett första steg i en större utveckling av entréområdet där trygghet, tillgänglighet och en mer levande stadsmiljö står i fokus.
Läs mer på Göteborgs stad om projektet i sin helhet.

